Isnin, Disember 07, 2015

Isteri-Isteri Rasulullah SAW dan Tujuan Pernikahannya

Sirah Rasulullah SAW mencatatkan bahawa Rasulullah SAW menjalani kehidupan bersama sebelas orang isteri. Dua daripadanya meninggal sebelum Rasulullah SAW, iaitu Khadijah dan Zainab. Manakala sembilan orang lagi menjadi janda setelah Rasulullah SAW wafat. Rasulullah SAW menikahi isteri pertamanya, Khadijah ketika berusia 25 tahun dan hidup bersama hingga kewafatan Khadijah pada tahun ketiga sebelum hijrah. Maka, selepas itu bermulalah perjalanan hidup Rasulullah SAW berpoligami dengan isteri-isterinya.

Ijamak ulama’ menyatakan, Rasulullah SAW diizinkan memiliki lebih dari empat orang isteri. Perkara ini tidak berlaku bagi rasul-rasul yang lain dan akan dijelaskan tentang tujuan dan hikmah berkenaan pernikahan tersebut.

“Dan perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik.” [An-Nur : 26]


Pernikahan Rasulullah SAW

1. Pernikahan dengan Khadijah Binti Khuwailid RA

Merupakan isteri pertama Rasulullah. Ketika memperisterikannya, Rasulullah SAW berumur 25 tahun dan Khadijah berumur 40 tahun. Pernikahan ini berlangsung sebelum Rasulullah SAW menerima wahyu dan tugasan kerasulan.

Khadijah merupakan wanita pertama yang beriman kepada Rasulullah SAW. Sebagai seorang wanita kaya, Khadijah menjadi tonggak perjuangan Rasulullah SAW. Beliau meninggal pada usia 70 tahun ketika Rasulullah SAW mencecah umur 53 tahun. Beliau juga merupakan satu-satu isteri yang tidak pernah dimadukan selama tempoh umur Rasulullah  SAW menjadi suaminya. Semoga Allah SWT meredhainya.

2. Pernikahan dengan Saudah binti Zama’ah RA

Saudah binti Zama’ah merupakan seorang janda yang disunting Rasulullah SAW dalam usia lebih kurang 50 tahun. Pernikahan dengan Saudah mempunyai motif yang mulia, iaitu melindunginya setelah suaminya meninggal dunia sekaligus memberikan nya perlindungan dari keluarganya yang berkelakuan kasar setelah dia memeluk Islam.

3. Pernikahan dengan A’isyah binti Abu Bakar

Pernikahan Rasulullah SAW dengan as-Siddiqah (perempuan jujur), A’isyah puteri Abu Bakar as-Siddiq berlangsung atas dasar wahyu dari Allah SWT. Hikmah pernikahan ini antara lain untuk memberikan penghargaan kepada Abu Bakar RA dan mengangkat darjatnya dengan menjadi mertua Rasulullah SAW. Di samping itu, pernikahan ini bertujuan bagi membantah kaum jahiliyyah yang menjadikan persaudaraan kekerabatan bagaikan persaudaraan nasab. A’isyah RA merupakan satu-satunya isteri Rasulullah SAW yang masih dara.

4. Pernikahan dengan Hafsah Binti Umar

Rasulullah SAW menyunting Hafsah Binti Umar RA yang menjanda beberapa hari setelah suaminya gugur sebagai syahid di perang Badar. Sebelum menyunting, Umar (ayahnya) pernah menawarkan kepada Abu Bakar RA. Tetapi Abu Bakar RA tidak bersedia. Lalu ditawarkan kepada Uthman RA dan dia juga tidak bersedia. Kemudian Rasulullah SAW meminangnya untuk mengubati kesedihannya sekaligus mengangkat martabat ayahnya, Umar Bin Khattab RA.

5. Pernikahan dengan Zainab Binti Khuzaimah

Setelah tiga kali bersuami, Zainab Binti Khuzaimah al-Hilaliyyah RA disunting oleh Rasulullah SAW. Pernikahan ini adalah sebagai penglipur lara, penawar duka atas penderitaan yang dialaminya sekaligus sebagai penghargaan atas keluhuran peribadinya yang sangat memahami terhadap orang-orang miskin.

6. Pernikahan dengan Ummu Salamah

Ummu Salamah RA adalah seorang janda yang memiliki empat orang anak tanpa seorang pun yang melindungi mereka. Kemudian Rasulullah SAW menyuntingnya demi meringankan beban hidupnya sekaligus menjadi bapa bagi anak-anaknya yang yatim.

7. Perkahwinan dengan Juwairiyyah

Juwairiyyah Binti al-Harith RA adalah hamba perempuan yang mendapat penghormatan menjadi isteri Rasulullah SAW setelah Rasulullah membebaskannya. Pernikahan ini membuatkan keluarganya bersimpati dan tertarik untuk memeluk agama Islam. Tak dinafikan, Juwairiyyah RA merupakan perempuan yang paling berjasa merentas jalan hidayah  bagi kaumnya.

8. Pernikahan dengan Zainab Binti Jahsy

Rasulullah SAW bernikah dengan Zainab Binti Jahsy, anak perempuan dari ibu saudara Rasulullah SAW sendiri. Pernikahan ini bersalngsung setelah Zainab RA diceraikan sendiri oleh Zaid Bin Harithah RA yang merupakan anak angkat Rasulullah SAW. Allah SWT telah mengabdikan kisah pernikahan ini di dalam al-Quran. Diantara hikmah yang terkandung dalam pernikahan ini adalah untuk membatalkan adat masyarakat jahiliyyah yang menganggap isteri kepada anak angkat tidak boleh dinikahi walaupun telah diceraikan.

9. Pernikahan dengan Ummu Habibah

Nama sebenar Ummu Habibah RA adalah Ramlah Binti Abu Sufyan yang disunting oleh Rasullah SAW setelah suaminya murtad dari agama Islam. Mereka tinggal di Habsyah. Kemudian Rasulullah SAW meminta Raja an-Najasyi sebagai penguasa Habsyah untuk melamarnya. Tujuan utama pernikahan ini adalah memberikan perlindungan terhadap wanita mukmin yang suaminya menjadi murtad. Sementara itu, ayahnya sendiri merupakan pemimpin pasukan Quraisy dalam memerangi umat Islam.

10. Pernikahan Shafiyyah

Shafiyyah adalah tawanan perang yang ditawan oleh paskan Islam ketika peperangan melawan Yahudi di Khaibar. Rasulullah SAW menawarkannya dua pilihan kepadanya samaada masuk Islam atau menjadi hamba. Kemudian Shafiyyah memilih untuk masuk Islam. Rasulullah SAW pun menikahinya. Shafiyyah RA adalah anak pemimpin Yahudi yang sangat terhormat. Disebabkan kehormatannya, para sahabat berpendapat bahawa tidak ada yang layak menikahinya kecuali Rasulullah SAW. Disebabkan pernikahan ini umat Islam memiliki hubungan erat dengan bangsa Yahudi ketika itu.

11. Pernikahan dengan Maimunah

Maimunah Binti al-Harith al-Hilaliyyah adalah seorang janda yang sangat terkenal dengan ketaatannya, rajin solat, takwa dan sangat memlihara hubungan silaturrahim. Rasulullah SAW datang menyenangkan hatinya dengan menyuntingnya sekaligus supaya kaumnya tertarik untuk memeluk Islam.


Hikmah Dan Tujuan Pernikahan Rasulullah SAW

Pernikahan yang dilangsungkan oleh Rasulullah SAW ini mempunyai hikmah dan tujuan yang mulia. Ibnu Hajar di dalam kitab Fathul Bari menyimpulkan hikmah dan tujuan tersebut seperti berikut:

1. Memperbanyakkan saksi kehidupan peribadi Rasulullah SAW. Dengan demikian, tuduhan-tuduhan serong yang ditujukan oleh orang-orang musyrik kepada Rasulullah SAW seperti ahli-ahli sihir dan sebagainya dapat dipatahkan.

2. Mengangkat darjat dan martabat suku-suku yang menjadi mertua Rasulullah SAW.

3. Mengeratkan hubungan dengan suku-suku tersebut.

4. Memperluaskan ikatan persaudaraan sehingga para pengikut dan orang-orang yang membantu perjuangan Rasulullah SAW makin bertambah.

5. Menukar hukum-hakam fiqh yang sebelumnya dianggap tabu atau larangan untuk diketahui oleh kaum lelaki kerana selama ini, segala permasalahan yang berhubung dengan isteri selalunya disembunyikan dari umum.

6. Pernikahan ini juga menunjukkan keindahan budi pekerti yang dimiliki oleh Rasulullah SAW, sebagai contoh pernikahan Rasulullah dengan Ummu Habibah RA sedangkan ketika itu orang tua Ummu Habibah merupakan musuh Rasulullah SAW. Begitu juga pernikahan dengan Shafiyyah RA sedangkan ayah, bapa saudara dan suaminya mati dibunuh oleh pasukan Islam. Jika bukan kerana akhlak Rasulullah SAW yang sempurna tentu para wanita ini akan menimpan kebencian kepadanya. Sebaliknya Rasulullah SAW sendiri lebih mereka cintai daripada keluarga mereka sendiri.



Rujukan

1. Ibnu Hajar al-Asqalani, Fathul Bari Syarah Sahih al-Bukhari, 1379, Beirut – Lubnan, Darul Ma’rifah, Jil. 9 hlm. 115
2. Ibnu Qayyim al-Jauziyyah, Zaad al-Ma’ad fi Hadyi Khairil I’bad, Tahqiq; Syu’ibal-Arnouth dan Abdul Qadir al-Arnouth, 2014, Beirut – Lubnan, Muassasah ar-Risalah, Cet. 1, Jil. 1, hlm. 101
3. Hasan Bin Ahmad Hasan Hamam, The Great Husband; Muhammad SAW, 2014, Selangor, Humaira Bookstore, Cet. 2, hlm. 25



0 ulasan: