Sabtu, April 18, 2015

Silsilah Keluarga Nabi Ya'qub A.S



Sejarah yahudi mencatatkan perjalanan sejarah yang panjang dan penuh dengan peristiwa dan kejadian. Melalui tempoh ratusan tahun, melintasi zaman ke zaman, perpindahan tamadun ke tamadun, perubahan demi perubahan dan seterusnya wujud hingga hari ini. Dengan itu, sejarah ini perlu di jelaskan bermula peristiwa penghijrahan Ya'qub AS bersama anak-anaknya ke Mesir dan kemudian kembali semula ke Jerusalem yang kemudian dimusnahkan oleh Titus yang merupakan seorang pemimpin Rom pada tahun 70 masihi.

Para pengkaji mengatakan, jika ingin menjelaskan berkenaan agama Yahudi, maka perlu kembali melihat sejarah bangsanya. Adalah mustahil untuk memahami agama yahudi tanpa menelusuri sejarahnya. Boleh dikatakan memahami sejarahnya adalah kunci kepada memahami agama Yahudi. Justeru, adalah tidak wajar untuk kita bahaskan tentang Yahudi setelah zaman yang mendakwa mereka adalah bangsa terpilih oleh Allah selepas 1300 tahun selepas zaman Ibrahim AS dan keimanan mereka menanti kedatangan al-Masih.1

Keluarga Ya'qub

Ya'qub AS merupakan seorang nabi, anak kepada Ishaq AS, cucu kepada Ibrahim AS dan bapa saudaranya Ismail AS. Beliau mempunyai 12 orang anak, seorang darinya adalah Yusuf AS. Itulah silsilah lima nabi dalam satu nasab yang merupakan keluarga yang dimuliakan Allah. Allah telah menyampaikan berita baiknya melalui malaikat kepada Sarah, isteri Ibrahim dengan kelebihan nikmat ini dalam ahli keluarganya. Dengan itu Allah melahirkan Ishaq AS melalui rahim Sarah yang menjadi silsilah keturunan bani Yahudi walaupun Sarah merupakan wanita tua yang dilihat mustahil untuk melahirkan anak.2

"Dan isterinya berdiri (dibalik tirai) lalu dia tersenyum, maka Kami sampaikan kepadanya berita gembira tentang (kelahiran) Ishak dan dari Ishak (akan lahir puteranya) Ya'qub. - Isterinya berkata: "Sungguh mengherankan, apakah aku akan melahirkan anak padahal aku adalah seorang perempuan tua, dan ini suamikupun dalam keadaan yang sudah tua pula?. Sesungguhnya ini benar-benar suatu yang sangat aneh". - Para malaikat itu berkata: "Apakah kamu merasa heran tentang ketetapan Allah? (Itu adalah) rahmat Allah dan keberkatan-Nya, dicurahkan atas kamu, hai ahlulbait! Sesungguhnya Allah Maha Terpuji lagi Maha Pemurah".3 

Rasulullah SAW telah memuliakan silsilah keluarga ini dengan keberkatan dan kemuliaan.  

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ أَكْرَمُ النَّاسِ قَالَ أَتْقَاهُمْ فَقَالُوا لَيْسَ عَنْ هَذَا نَسْأَلُكَ قَالَ فَيُوسُفُ نَبِيُّ اللَّهِ ابْنُ نَبِيِّ اللَّهِ ابْنِ نَبِيِّ اللَّهِ ابْنِ "خَلِيلِ اللَّه

Dari Abu Hurairah RA; " Rasulullah SAW ditanya; "Wahai Rasulullah, siapakah manusia yang paling mulia?". Beliau menjawab: "Orang yang paling taqwa". Mereka berkata; "Bukan itu yang kami tanyakan". Beliau berkata: "Kalau begitu Yusuf Nabi Allah, putera dari Nabi Allah putera Khalilullah (kekasih Allah, Ibrahim AS) ".4
                                                                                                   Riwayat Bukhari dan Muslim



Menurut penganut Yahudi, Ibrahim AS telah membuat perjanjian dengan tuhan Yahweh bahawa beliau dan cucu-cicitnya akan diberi keberkatan sekiranya mereka kekal beriman dengan Yahweh. Kemudian perjanjian ini diulangi oleh Ishaq dan Ya'aqub. Oleh sebab Ishaq dan Ya'aqub berasal dari bangsa Yahudi, mereka percaya mereka adalah bangsa pilihan yang dipilih untuk nelaksanakan tugas khas dan memimpin manusia. Sebagai balasan, mereka mendapat kecintaan dan perlindungan dari tuhan Yahweh. Justeru, mereka hanya mengakui para nabi yang lahir dari bangsa Yahudi saya dan menolak nabi yang lahir selainnya.

Ya'aqub diberi gelaran 'Israel' yang berasal dari gabungan dua perkataan yang berasal dari bahasa Ibrani, 'Isra' yang bermaksud hamba dan 'el' bermaksud tuhan. Ya'qub di digelar sebagai hamba tuhan dan bapa bagi bangsa Yahudi.5 Al-Quran menggunakan gelaran Israel ini bagi Ya'qub AS.

"Semua makanan adalah halal bagi Bani Israel melainkan makanan yang diharamkan oleh Israel (Ya'qub) untuk dirinya sendiri sebelum Taurat diturunkan. Katakanlah: "(Jika kamu mengatakan ada makanan yang diharamkan sebelum turun Taurat), maka bawalah Taurat itu, lalu bacalah dia jika kamu orang-orang yang benar".6

Ayat ini diturunkan ketika Nabi SAW didatangi oleh yahudi untuk menguji yang bertanyakan apa yang diharamkan oleh Ya' qub AS keatas dirinya sendiri.

"قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ حَضَرَتْ عِصَابَةٌ مِنْ الْيَهُودِ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالُوا يَا أَبَا الْقَاسِمِ حَدِّثْنَا عَنْ خِلَالٍ نَسْأَلُكَ عَنْهُنَّ لَا يَعْلَمُهُنَّ إِلَّا نَبِيٌّ فَكَانَ فِيمَا سَأَلُوهُ أَيُّ الطَّعَامِ حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَى نَفْسِهِ قَبْلَ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ قَالَ فَأَنْشُدُكُمْ بِاللَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ التَّوْرَاةَ عَلَى مُوسَى هَلْ تَعْلَمُونَ أَنَّ إِسْرَائِيلَ يَعْقُوبَ عَلَيْهِ السَّلَام مَرِضَ مَرَضًا شَدِيدًا فَطَالَ سَقَمُهُ فَنَذَرَ لِلَّهِ نَذْرًا لَئِنْ شَفَاهُ اللَّهُ مِنْ سَقَمِهِ لَيُحَرِّمَنَّ أَحَبَّ الشَّرَابِ إِلَيْهِ وَأَحَبَّ الطَّعَامِ إِلَيْهِ فَكَانَ أَحَبَّ الطَّعَامِ إِلَيْهِ لُحْمَانُ الْإِبِلِ وَأَحَبَّ الشَّرَابِ إِلَيْهِ أَلْبَانُهَا فَقَالُوا اللَّهُمَّ نَعَم,"

Abdullah bin Abbas berkata; Sekelompok orang Yahudi datang menemui Rasulullah SAW lalu mereka berkata; "Wahai Abul Qasim, Sampaikan kepada kami tentang perkara-perkara yang akan kami tanyakan kepadamu, tidak ada yang mengetahui seorang pun kecuali seorang Nabi." Dan di antara yang mereka tanyakan adalah; "Makanan apa yang diharamkan oleh Israil terhadap dirinya sendiri sebelum diturunkannya Taurat." Beliau menjawab: "Aku persumpahkan kalian kepada Allah yang telah menurunkan Taurat kepada Musa, apakah kalian tahu bahwa Israil Ya'qub AS menderita sakit yang parah, dan sakitnya itu berlangsung cukup lama. Lalu ia bernazar kepada Allah dengan suatu nazar, jika Allah menyembuhkannya dari penyakitnya, maka ia akan mengharamkan minuman dan makanan yang paling disukainya. Makanan yang paling disukainya adalah daging unta, sedang minuman yang paling disukainya adalah susunya." Mereka pun berkata: "demi Allah, benar." 7
                                                                                        Riwayat At-Tirmidhi dan Abu Daud









[1] Muhammad Ahmad Al-Khatib, Muqaranah Adyan, Darul Massirah, Amman, Cetakan 3, 2014, hlm. 55
[2] Solah Al-Khalidi, al-Qasasul Qur'ani, Darul Qalam, Damsyik - Syria, Juz. 2, hlm. 45
[3] Al-Quran, Hud 71 - 73
[4] Bukhari, Sahih Al-Bukhari, No. 3353. Muslim, Jami’ Sahih Al-Muslim, No. 2378
[5] Solah Al-Khalidi, Qasasul Qur’ani, hlm. 51
[6] Al-Quran, Āli `Imrān : 93
[7] Solah Al-Khalidi, Qasasul Qur’ani, 55
Dr. Solah Al-Khalidi berkata, hadith ini adalah menjelaskan ayat al-Imran 93, tetapi sebab penurunannya adalah untuk surah Al-Baqarah ayat 97 - 100.

0 ulasan: