Sabtu, April 04, 2015

Konsep Pelaksanaan GST Di Malaysia





KONSEP PELAKSANAAN GST 6% DI MALAYSIA 


A. KONSEP

1. Pengeluar (Kilang)
Kos (bahan yg dibeli) RM100 + kredit GST 6% = RM6*
Jumlah yg dibayar RM106
Jual produk RM 150
Keuntungan RM50 (debit)

2. Pengedar 
Kos (produk yg dibeli) RM150 + kredit GST 6% = RM9*
Jumlah yg dibayar RM159
Jual produk RM200
Keuntungan RM50 (debit)

3. Peruncit
Kos (produk yg dibeli) RM200 + kredit GST 6% = RM12*
Jumlah yg dibayar RM212
Jual produk RM250
Keuntungan RM50 (debit)

4. Pembeli
Kos (produk yg dibeli) RM250 + kredit GST 6% = RM15
Jumlah yg dibayar RM265

*Jumlah yang diklaim dan jika ada lebihan dari kutipan akan dipulangkan semula pada kerajaan.

Cara kiraan klaim dan pemulangan kepada kerajaan.

1. Pembeli membayar RM15 GST kepada Peruncit. Peruncit akan mengklaim kos yg dikeluarkan sebelum ini yang dibayar kepada Pengedar sebanyak RM12.
RM15 - RM12 = RM3 (dipulang kepada kerajaan)

2. Peruncit membayar RM12 GST kepada Pengedar. Pengedar akan mengklaim kos yg dikeluarkan kepada Pengeluar sebanyak RM9.
RM12 - RM9 = RM3 (dipulangkan kepada kerajaan)

3. Pengedar membayar RM9 GST kepada Pengeluar. Pengeluar akan mengklaim kos yg dikeluarkan kepada pihak sebelumnya sebanyak RM6.
RM9 - RM6 = RM3 (dipulangkan kepada kerajaan)

Bagi jumlah yang dibayar oleh sesuatu pihak lebih tinggi kreditnya berbanding debitnya, maka akan diklaim terus dari kerajaan.

Contoh:
Debit RM6
Kredit RM9


RM6 - RM9 = RM -3 (diklaim terus kepada kerajaan)


B. RESPON

1. Konsep percukaian GST adalah lebih baik dan cekap berbanding SST 16% yg dilaksanakan sebelum ini tanpa menafikan kebaikannya. Tetapi dalam kondisi kemasukan aliran masuk kewangan negara masih gagal diurus dengan baik seperti pendapatan Petronas dan lain lain.
2. Pengurangan cukai pendapatan sebanyak 1% pada semua yg berpendapatan melebih RM2500 bulanan yang hanya meliputi 11% rakyat Malaysia akan membebankan 89% lagi rakyat yang sebelum ini tidak dikenakan cukai pendapatan.
3. Jurang pendapatan per kapita negara yang masih rendah membuatkan pelaksanaan 6% GST membebankan majoriti rakyat yang masih berpendapatan rendah dan terpaksa bertarung untuk sektor bebanan yang lain apabila ditambah dengan bebanan GST.
4. Terdapat masih banyak sumber lain dan keborosan pemerintah yang tidak dimanfaatkan dengan sebaiknya menyebabkan rakyat dipaksa bersama sama menanggung bebanan hutang negara sebanyak RM700 billion.
5. Penjaja dan peniaga kecil yang dikelaskan sebagai 'exempt supply' akan menghadapi tekanan diatas bebanan membeli barangan dgn kos GST dan terpaksa menjual dengan harga biasa tanpa dapat mengklaim GST. Justeru akan menyebabkan meningkatan harga secara tidak langsung. Akibatnya pembeli terpaksa menanggung perbelanjaan yang lebih dan menguntungkan pihak yang sedia telah kaya.
6. Pelaksanaan GST kepada keseluruhan rakyat amat sesuai dilaksanakan apabila jurang dan peningkatan ekonomi rakyat meningkat dan seiring dengan prestasi negara dalam sektor pemerintahan harta negara, ekonomi dan sebagainya.


0 ulasan: