Rabu, Mac 28, 2012

Memanfaatkan Internet

    Selesai membaca artikel yang menceritakan tentang pengasas syarikat Google yang di asaskan oleh dua sahabat Larry Page dan Sergey Brin yang sama-sama belajar di Stanford University, USA pada tahun 1995. Bertitik mula dari impian untuk menghasilkan sesuatu yang boleh memberi maklumat dalam beberapa minit maka terhasillah enjin carian Google.


Dengan perkembangan google hari ini sebagai enjin carian di internet yang terbesar, pantas dan tepat telah mencetus fenomena dunia baru. Hinggakan di kalangan masyarakat Malaysia sendiri terpengaruh dengan arus pemodenan dunia semasa. Professor Google ataupun Syeikh Google menjadi sinonim dengan masyarakat kerana bermula angan-angan dua pemuda tersebut yang mahu menghasilkan sesuatu yang boleh memberi maklumat dalam beberapa saat.

Seiring dengan kemajuan internet, satu langkah bijak harus di ambil bagi setiap pengguna kerana ramai yang mula beralih perhatian sehinggakan masa yang diluangkan di internet lebih lama berbanding untuk perkara-perkara berfaedah. Bagaimanakah cara untuk menangani masalah ini? Hanya dengan memanfaatkan internet, maka perkara ini dapat di tangani.

Namun, ramai yang tidak mampu dan tidak tahu bagaimana untuk memanfaatkan internet. Disini saya sertakan beberapa cara atau tip sebagai langkah kita sama-sama untuk memanfaatkan internet seterusnya memanfaatkan setiap masa seharian kita.

1. Mereka laman sendiri.

Mengikut statistik di Malaysia, media baru internet telah mencatat statistik terbanyak pengguna berbanding televisyen dan akhbar. Ini menyaksikan bahawa kecenderungan masyarakat terhadap mencari maklumat di internet dan sebagainya di laman maya. Justeru, dengan mereka laman sendiri atau lebih popular dengan blog, mampu menyebarkan pelbagai maklumat kepada masyarakat. Bukan sekadar itu sahaja. Malah, dengan menghasilkan laman sendiri, akan membuatkan kita untuk mencari maklumat tambahan sebagai isi dalam penulisan disamping mencungkil bakat penulisan.
Maklumat yang berguna seperti risalah dakwah dan informasi lain dapat disebarkan dengan cara ini disamping mampu untuk menambah sumber kewangan.

2. Mencari peluang perniagaan.

Majoriti masyarakat hari ini cenderung untuk berniaga dan ramai yang kecundang gara-gara tiada publisiti yang meluas. Melalui internet, peluang untuk membina pasaran sangat luas sehingga mampu menyebarluas pasaran ke seluruh dunia. Ini bukan saja memudahkan bahkan memberi peluang yang besar .

Setiap produk yang di pasarkan di internet lebih mudah dan selamat. Selain itu, kita juga mampu menambah skil perniagaan semasa yang seiring dengan kemajuan.

3. Mencari dan menyalur maklumat.

Inilah tujuan asal kepada penciptaan internet. Namun hari ini, fungsi ini tidak begitu meluas kerana ada aplikasi lain yang lebih menarik tetapi melalaikan di internet. Untuk menjayakan cara ini, masyarakat mestilah mempunyai kecenderungan untuk mengkaji sesuatu. Kecenderungan ini akan membentuk semangat ingin tahu yang akan membuatkan anda untuk menggunakan pelbagai alat untuk memenuhi kecenderungan itu.
Dengan hasil kajian yang dilakukan boleh disalurkan kembali untuk memenuhi pengetahuan semasa yang akan memanfaatkan orang lain.

Terdapat banyak cara lain lagi untuk memanfaatkan internet mengikut kepada keperluan diri. Saban hari, semakin banyak ruang maya internet dipenuhi dengan pelbagai laman sosial, pornografi, permainan dan lain-lain yang dilihat makin melalaikan dan meruntuhkan akhlak masyarakat. 


Justeru, kita harus bijak dalam memanfaat setiap genap waktu yang ada sebelum tiba masanya kita pergi meninggalkan segala yang ada didunia.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : " Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Pertama : masa sihat sebelum sakit. Kedua : masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin). Ketiga : masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Keempat masa mudamu sebelum datang masa tua dan kelima masa hidup sebelum tiba masa mati." (riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi).

Oleh:
Hafiz Othman

Universiti Yarmouk, Jordan

0 ulasan: