Isnin, Mac 26, 2012

Toleransi Dalam Rumahtangga

Pengalaman saya berpraktikal di pejabat agama dan mehkamah Syariah banyak membuka mata saya terhadap rumah tangga. Lebih-lebih lagi antara kes yang hadir ke mahkamah adalah untuk menuntut tuntutan cerai dan nafkah. Dan lebih menyedihkan lagi, majoriti yang membuat tuntutan adalah mereka yang baru mendirikan rumah tangga.  “read more” 

Mungkin saya bukan lah orang yang sesuai untuk membicarakan tentang rumah tangga kerana status saya yang masih bujang, namun suka saya untuk memberi pandangan dari sisi yang punya ayah dan ibu, kakak dan abang yang sudah berumah tangga. Pernah saya menyertai sesi kaunseling terhadap pasangan yang kerap kali bergaduh dan ingin bercerai. hanya gara-gara tugasan rumah dan tekanan perasaan.

Berikut bukanlah dialog kami semasa sesi kaunseling tersebut, tapi amat wajar untuk direnungi buat semua pasangan dalam bertoleransi dan bertolak ansur.

Semoga bermanfaat.


DIA TIDAK BEKERJA?

 Buat suami-suami yang bekerja di luar sana dan isteri berada di rumah:

Ustaz Hafiz : Apakah pekerjaan Encik Rosli?

 Encik Rosli : Saya bekerja sebagai Akauntan di sebuah Bank.

Ustaz Hafiz : Halimah pula?

Encik
Rosli : Dia tidak bekerja. Hanya suri rumah sahaja.

Ustaz Hafiz : Tiap-tiap pagi siapa yang sediakan sarapan pagi?

Encik Zainal : Halimah yang sediakan sebab dia tak kerja.

Ustaz Hafiz : Pukul berapa Halimah bangun untuk sediakan sarapan?

Encik
Rosli : Pukul 5 pagi dia bangun kerana saya akan keluar bekerja pada pukul 6.30 pagi.

Ustaz Hafiz : Anak-anak encik Rosli ke sekolah bagaimana?

Encik
Rosli : Halimah yang hantar sebab dia tidak bekerja.

Ustaz Hafiz : Selepas hantar anak-anak, Halimah buat apa?

Encik Zainal : Pergi ke pasar, kemudian balik rumah untuk memasak dan kemas rumah. Halimah kan tak bekerja.

Ustaz Hafiz : Petang hari selepas Encik Rosli balik rumah, apa yang Encik Rosli lakukan?

Encik
Rosli : Balik berehat, kerana seharian saya penat bekerja.

Ustaz Hafiz : Apa Halimah buat?

Encik
Rosli
: Sediakan makanan, melayan anak, mengemas dan dia juga mengambil upah menjahit.

Dia menjahit sehingga lewat malam kerana dia tidak bekerja.

0 ulasan: